Конкурс Артура Рубинштейна 2017

Наталия А.

Привилегированный участник
Privilege
Я не к тому, что Парк --- лучший, а о том, что -- он перспективный и талантливый и очень эмоциональный в игре.Таких надо поддерживать, чтобы они не потеряли веру в себя.
Единственное, с чем я не согласна с жюри -- с тем, что в приз за лучший концерт с камерным оркестром отдали Йонтову.
 

Idia

Модератор
Команда форума
Модератор
Privilege
Донохоу пишет, что решение жюри "почти единогласное"
Peter Donohoe
59 мин · Израиль, Central District, Yagel ·
FROM TEL AVIV

Excellent and almost unanimous final results at Rubinstein Competition:

1. Szymon Nehring from Poland
2. Daniel Ciobanu from Romania
3. Sara Daneshpour from USA

Very honoured to be associated with such an excellently organised competition. Congratulations and many thanks to everyone involved, and particular congratulations to the three main prize winners.

After three weeks in stunning Israel, this is me signing off.
 
Прочитала забавную статью из Нью-Йорк Таймс. Можете угадать год публикации не пытаясь найти статью гуглом? (не эта цитата делает статью забавной, но забавно, что это там сказано):
"We are surrounded by more flying fingers than ever before, and today's younger pianist routinely operates on a general level of expertise that would have been unthinkable a generation ago. Virtuosity is what you need to get into the game, and a very tough game it is. Mr X, who has managed the careers of Mr Y and Mr Z, and currently performs that service for Mr A, said recently, and dismissively, of that week's young hotshot piano whiz, ''He has the fingers, but these days, who hasn't?''" - X, Y и Z вставлены мною, чтобы убрать подсказки :)
 

Trist

Привилегированный участник
Privilege
Прочитала забавную статью из Нью-Йорк Таймс. Можете угадать год публикации не пытаясь найти статью гуглом? (не эта цитата делает статью забавной, но забавно, что это там сказано):
"We are surrounded by more flying fingers than ever before, and today's younger pianist routinely operates on a general level of expertise that would have been unthinkable a generation ago. Virtuosity is what you need to get into the game, and a very tough game it is. Mr X, who has managed the careers of Mr Y and Mr Z, and currently performs that service for Mr A, said recently, and dismissively, of that week's young hotshot piano whiz, ''He has the fingers, but these days, who hasn't?''" - X, Y и Z вставлены мною, чтобы убрать подсказки :)
Судя повсему не "молодая" статья, раз эта цитата там кажется забавной. Прошлого века наверное 70-80) интересно, взялся бы Г-н Х двигать карьеру Дебарга сегодня?
 
Судя повсему не "молодая" статья, раз эта цитата там кажется забавной. Прошлого века наверное 70-80) интересно, взялся бы Г-н Х двигать карьеру Дебарга сегодня?
Совершенно верно: 1981 :) http://www.nytimes.com/1981/10/18/magazine/to-be-young-and-a-concert-pianist.html?pagewanted=all
С именами это выглядит так: "We are surrounded by more flying fingers than ever before, and today's younger pianist routinely operates on a general level of expertise that would have been unthinkable a generation ago. Virtuosity is what you need to get into the game, and a very tough game it is. Jacques Leiser, who has managed the careers of Sviatoslav Richter and Arturo Benedetti Michelangeli, and currently performs that service for Jean-Philippe Collard, said recently, and dismissively, of that week's young hotshot piano whiz, ''He has the fingers, but these days, who hasn't?''"
Что забавно, что можно заменить в этой статье имена на имена молодых пианистов, и все поверят, что это сегодня написано.
Пара других интересных цитат, а вообще лучше просто статью прочитать, там много актуальных мыслей:
"Beroff, who thinks he might like to teach someday, views teachers in a less exalted light than do most pianists: ''I lost a lot of time by just doing what I was asked to do, without understanding deeply what I was doing. In France, too many teachers separate technical problems and musical problems, which is something very stupid. Nothing is technical, everything is music. That separation doesn't happen in Germany."
"Carol Rosenberger has thought a great deal about her colleagues' virtuosity: ''Piano playing is relatively young, about 150 years. From Liszt on, each generation has explored the resources and the pianistic possibilities - color, techniques and material. Each one passes that on to however many people study with him or her, so that you get a wider population studying the piano intensively and extensively, and you're bound to get a higher and higher quality. We're not the pioneers anymore. The pioneers were Liszt and the generation after him, into the early 20th century. Rachmaninoff was a pioneer, and Schnabel. Probably the greater accessibility of inspired piano playing on disk has something to do with it. Standing on a giant's shoulders, you can see a little farther.''"
В принципе в это есть разумное зерно. Появление записей было стимулом для развития, способом получать знания. А теперь у нас есть youtube. Приведет ли это к качественному скачку в развитии?
 

Trist

Привилегированный участник
Privilege
Совершенно верно: 1981 :) http://www.nytimes.com/1981/10/18/magazine/to-be-young-and-a-concert-pianist.html?pagewanted=all
С именами это выглядит так: "We are surrounded by more flying fingers than ever before, and today's younger pianist routinely operates on a general level of expertise that would have been unthinkable a generation ago. Virtuosity is what you need to get into the game, and a very tough game it is. Jacques Leiser, who has managed the careers of Sviatoslav Richter and Arturo Benedetti Michelangeli, and currently performs that service for Jean-Philippe Collard, said recently, and dismissively, of that week's young hotshot piano whiz, ''He has the fingers, but these days, who hasn't?''"
Что забавно, что можно заменить в этой статье имена на имена молодых пианистов, и все поверят, что это сегодня написано.
Пара других интересных цитат, а вообще лучше просто статью прочитать, там много актуальных мыслей:
"Beroff, who thinks he might like to teach someday, views teachers in a less exalted light than do most pianists: ''I lost a lot of time by just doing what I was asked to do, without understanding deeply what I was doing. In France, too many teachers separate technical problems and musical problems, which is something very stupid. Nothing is technical, everything is music. That separation doesn't happen in Germany."
"Carol Rosenberger has thought a great deal about her colleagues' virtuosity: ''Piano playing is relatively young, about 150 years. From Liszt on, each generation has explored the resources and the pianistic possibilities - color, techniques and material. Each one passes that on to however many people study with him or her, so that you get a wider population studying the piano intensively and extensively, and you're bound to get a higher and higher quality. We're not the pioneers anymore. The pioneers were Liszt and the generation after him, into the early 20th century. Rachmaninoff was a pioneer, and Schnabel. Probably the greater accessibility of inspired piano playing on disk has something to do with it. Standing on a giant's shoulders, you can see a little farther.''"
В принципе в это есть разумное зерно. Появление записей было стимулом для развития, способом получать знания. А теперь у нас есть youtube. Приведет ли это к качественному скачку в развитии?
Теперь у нас есть YouTube и "ютубисты"(с), так выразилась Дина Йоффе о конкурсантах, "обучающихся" с YouTube, копирующих исполнение с записей)) вот и задумаешься после этого о пользе сети:)
 
Теперь у нас есть YouTube и "ютубисты"(с), так выразилась Дина Йоффе о конкурсантах, "обучающихся" с YouTube, копирующих исполнение с записей)) вот и задумаешься после этого о пользе сети:)
Ха, так дело-то в том, что глупые будут дальше тупо копировать (они всегда это делали), а умные будут переосмысливать и находить свою интерпретацию, прослушав не единственную пластинку, которая была под руками в те годы, а несколько записей великих исполнителей. Опять же, времена меняются, меняются люди; стиль их восприятия, стили исполнения все тех же произведений тоже меняются. Это нормальный процесс, так что настоящие музыканты без дела не останутся. Не стоит думать: "Лучше чем Рихтер Шуберта не сыграешь, чего же тогда за него браться". Не надо лучше, надо по-своему.
 

Idia

Модератор
Команда форума
Модератор
Privilege
Блестящая техника - это "входной билет в клуб", а уж дальше...
Но без нее ты сразу становишься пианистом с ограниченным репертуаром

Но если в целом о конкурсе - то уровень был "не тот".
Хотя 1 и 2 место имеют потенциал