Весь февраль у Трифонова был посвящен концертам Рахманинова, за исключением сольных концертов в Кельне, Дортмунде и Дрездене.
Четвертый концерт Рахманинова был исполнен в Бирмингеме (1-го фев) и Ливерпуле (2 и 3 фев) с Василием Петренко и Royal Liverpool Philharmonic Orchestra
Guardian:
«Trifonov is perhaps the most dazzling pianistic talent around today, yet never flaunts that brilliance. As almost all pianists do nowadays, he played Rachmaninov’s final 1941 version of the Fourth Concerto, and one could almost take for granted the utter security of everything in the solo part, which twisted, darted and glittered with breathtaking agility. But he’s an intelligent artist, too, who lets the music speak for itself when it needs to, so that the opening of the concerto’s slow movement was all the more effective for being so beautifully matter of fact, without extra emotional loading.»
https://www.theguardian.com/music/2...nov-symphony-hall-birmingham-russian-virtuoso
Bachtrack:
«This was music-making of real power and force, the kind you always hope to find in the concert-hall, and those who were in attendance at Symphony Hall tonight struck lucky.
Trifonov is already being talked of as the outstanding pianist of his generation and on the evidence of his account of Rachmaninov's Piano Concerto no. 4 in G minor, it is easy to see why. He tore into the opening Allegro vivace with a rare sense of risk-taking abandon, his fingers tapering across the keys and his whole body seemingly involved with the music. He has that rare thing – a strong and distinctive musical personality – that makes its mark without being at all overbearing or ingratiating; nor does he trade in 'charisma' or the charm that often puts gilt on an above-average talent. In the climax to the first movement, he and Petrenko combined to create one of those thrilling moments where time seems to stand still; and yet Trifonov proved that his naturally ebullient personality could also encompass the plaintive yearning of the central Largo movement before high-tailing it through the barn-storming finale. An encore of one of the same composer's Preludes left an ecstatic audience hungry to hear more.»
https://bachtrack.com/review-petrenko-trifonov-rlpo-symphony-hall-birmingham-february-2017
Рахманиновский цикл в Мюнхене
1 концерт и Рапсодию(10 фев), 4 концерт (11 февраля) и 3 концерт(12 февраля) Трифонов исполнил с Гергиевым и оркестром Мариинского театра.
2 концерт (14, 15 и 16 фев) с Гергиевым и Мюнхенским филармоническим оркестром
Для Мюнхена этот фестиваль Рахманинова стал «одним из кульминационных моментов текущего концертного сезона», на него съехались слушатели со всей Европы, «в фойе филармонии была слышна не только немецкая, но и английская, французская, русская, шведская, польская, голландская и итальянская речь.» При этом многие заказывали билеты на весь цикл концертов Рахманинова и каждое выступление проходило с аншлагом
https://www.gasteig.de/neuigkeiten-sechs-mal-rachmaninow-in-der-philharmonie.html,k1,n106
Весь цикл концертов Рахманинова в Мюнхене посетила и Анне-София Муттер, которая оставила восторженный
отзыв и написала о планах совместного выступления с Даниилом на своей страничке в фэйсбук:
«I have spent four evenings here in Munich admiring Daniil Trifonov‘s Rachmaninow Cycle. All 4 concerti and Paganini variations. Clark Kent at the piano – seriously! What musicianship and poetry, stamina and fire.
Can't wait to play the Trout Quintett with him in Salzburg on the occasion of the 40th anniversary of my debut at Pentecost festival.»
Сразу после фестиваля Даниил отправился с Гергиевым и Мюнхенским филармоническим в тур по Европе:
2ой концерт Рахманинова был сыгран в Люксембурге (17 фев)
3ий концерт - в Кельне(19 фев), Франкфурте(20 фев) и Париже (21 фев)
Пресса не осталась в стороне, кому интересно можно пройтись по ссылкам:
http://www.abendzeitung-muenchen.de...lus.d8a87a44-cbae-4230-82aa-7e474daf6975.html
http://www.sueddeutsche.de/kultur/konzert-herrliche-monstroesitaet-1.3376532
http://www.sueddeutsche.de/kultur/kurzkritik-ganz-gross-1.3382099
http://www.general-anzeiger-bonn.de...onovs-grandioser-Auftritt-article3481512.html
http://www.abendzeitung-muenchen.de...iev.b0ad043f-d5c2-44cf-bba0-9487c1b4d93e.html
http://www.fnp.de/nachrichten/kultur/Der-Wahnwitz-steigt-aus-dem-Klavier-hervor;art679,2489551
http://www.fr.de/kultur/theater/oper-fingertropfen-auf-tastatur-a-982751
Концерт в Кельне траслировался онлайн, запись концерта до сих пор доступна для просмотра на сайте Кельнской филармонии:
http://www.philharmonie.tv/veranstaltung/32/